Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR)
Przedsiębiorca decydując się na uruchomienie swojej inwestycji w danej lokalizacji, branży czy środowisku powinien uwzględnić szereg aspektów na jakie ma wpływ. Powinien również brać odpowiedzialność za działania, jakich podejmuje się wobec swoich pracowników, klientów, a także społeczności na jaką pośrednio lub bezpośrednio oddziałuje.
Od czego powinniśmy w takim razie zacząć i jakie kroki podjąć, kiedy chcemy wdrożyć strategię społecznej odpowiedzialności biznesu w naszej firmie? Ważne na pewno będzie:
- analiza otoczenia wewnętrznego i zewnętrznego (mapa interesariuszy)
- przygotowanie i zaangażowanie pracowników do wdrożenia strategii CSR
- poznanie norm i standardów społecznej odpowiedzialności np. ISO 26000, GRI4
- poznanie systemów jakości ułatwiających wdrożenie strategii CSR np. ISO 9001, ISO 14001
- określenie kanałów komunikacji i raportowania z naszą grupą interesariuszy
- opracowanie kodeksu etycznego na potrzeby naszej firmy/organizacji
- określenie kluczowych obszarów Corporate Social Responsibility jakie będą funkcjonować w naszej organizacji
To oczywiście jedynie wycinek skomplikowanego i długofalowego projektu jakim jest wdrożenie i zarządzanie społeczną odpowiedzialnością biznesu. Stopień złożoności całego procesu jest uzależniony od wielu czynników m.in. branży, poziomu rozwoju firmy, środowiska i przestrzeni w jakiej funkcjonuje przedsiębiorstwo itp. Warto też prześledzić najlepsze praktyki wdrożenia CSR na rynku, aby czerpać inspiracje i ustrzec się błędów.
Czasami jednak własne poszukiwania i inspiracje mogą nie być wystarczające. Wtedy warto sięgnąć po wsparcie eksperta i formy szkoleniowe lub konsultacje.
Korzyści jakie przyniesie udział w szkoleniu „Społeczna odpowiedzialność biznesu”:
- opracowanie mapy interesariuszy wraz z analizą ich wpływu i oddziaływania na organizację
- opracowanie listy narzędzi komunikacyjnych, niezbędnych w realizacji strategii CSR
- zapoznanie uczestników warsztatu z teorią oraz praktyką społecznej odpowiedzialności biznesu
- przygotowanie uczestników szkolenia do opracowania strategii CSR według wybranej metody
- zapoznanie uczestników z dobrymi praktykami w opracowywaniu strategii oraz raportowania CSR
- wypracowanie wskaźników niezbędnych do opracowania raportu CSR
Co ważne, nie należy CSR traktować jako elementu marketingu czy PR-u (Public Relations), ponieważ nie jest to „produkt” ani „usługa”, którą możemy sprzedać. CSR to spójna strategia, która jest tożsama z naszymi wartościami i przekonaniami. Jeśli strategia CSR naszej firmy jest realizowana z korzyścią dla różnych grup interesariuszy, to z pewnością jest wiarygodna i obroni się sama.